woensdag 2 februari 2011

Les plus belles Gorges du Maroc

Dag 67-68

Op 2 dagen zouden we de 2 mooiste valleien van Marokko verkennen, de ´Gorges du Dades´ en de ´Gorges du Todra´.

Net na El-Kelaa M´Gouna reden we links de piste op voor een spectaculaire klim naar de Hoge Atlas om zo gelijk in de ´Gorges du Dades´ uit te komen, dan links naar boven langs asfalt tot aan de verbindingspiste tussen de 2 Gorges.



Deze verbinding loopt tussen Msemrir en Tamtattouchte en is zeer rotsachtig, bovendien woont er niemand en vermoed ik dat er door de diepte van de kloof geen gsm-ontvangst is.

Ik was dus wel een beetje bezorgd toen het al bijna 4 uur ´s middags was toen we er nog aan moesten beginnen, bovendien was het er ijskoud. Moest er hier iets mislopen, zouden we zeker in moeilijkheden komen, een simpele platte band was genoeg.




Gelukkig gingen de 25 ´clicks´ (clicks zijn km in vogelvlucht) over de bergkam op 2650 meter vlot, lag er geen sneeuw en kwamen we voor zonsondergang aan bij auberge Baddou, waar een kamers met verwarming en lekker eten ons opwachtte.
De volgende dag daalden we af naar Tinehir om vervolgens de piste zuidwaarts naar Ikniouln te nemen, daar was het net markt en konden we wat ´couleur local´ opsnuiven. Heel vriendelijke mensen, maar foto´s nemen was toch niet gewenst, wat we natuurlijk gewoon accepteerden ;.)
















Bij de afdaling op de terugweg naar Ouarzazate, kwamen we naast de vele kinderen ook 2 Berbers tegen die ons tot stoppen aanmaanden.
We werden uitgenodigd op thee en brood met olijfolie en zo zag Dan ook eens het echte bergleven van deze geharde mensen, wel moest ik hem uitleggen dat je niet met je linkerhand eet, wat hij zeer ongewoon vond,tot ik hem zei waarom.
Het volgende avontuur zal een 2 dagen durende piste zijn tussen Tagounite en Merzouga, het echte werk zeg maar.

1 opmerking:

  1. Dat is nog eens een pas om te doen! Zoals je zelf zegt: blij dat je niet met de auto bent. De Dades staat ook nog op mijn "todo" lijstje,moet ik zeker nog zien. Ik heb wat medelijden met je maat ginder, een Freewind is nu niet meteen ideaal om steenpistes mee te doen, maar hij doet het blijkbaar toch aardig. En op die manier kom je nog eens de lokale bevolking tegen, supervriendelijk en gastvrij zoals wij dat hiet niet meer kennen, maar probeer dat hier eens aan iemand wijs te maken...
    Ik mail je nog wat routes door voor rond Merzouga voor het geval dat je je verveelt ginder. Als hotel kan ik je zeker Nasser Palace aanbevelen. Heel mooie kamers, internet, zwembad, goed eten en 30€ per dag eten inbegrepen. De eigenaar rijdt zelf rally's, dus weet wel wat zijn in de buurt.Benzinepomp (van het vat) in het dorp. Doe hem de groeten van ons.

    BeantwoordenVerwijderen